Zaadje planten bij jonge generaties

21 maart 2024 | Nieuws, Skills Heroes

“Word jij maar loodgieter?” Die vraag, met de nadruk op ‘maar’, hoor je helaas nog wel eens. Terwijl het een prachtig praktisch beroep is, waarvoor je flink wat in je mars moet hebben! Dat technisch hoogstaande, dat kan niet zomaar iedereen. Daarom zijn de wedstrijden van WorldSkills Netherlands zo mooi, vinden Dick van Dijk van Remeha en Robert Sikkenk van Geberit. Die zetten deze beroepen in het zonnetje. En terecht!

Zowel Remeha als Geberit zijn hoofdsponsor van de Skills Heroes wedstrijd Sanitaire- en verwarmingstechnicus. Remeha ontwikkelt innovatieve en energiezuinige producten voor verwarmen, koelen en warm water. En Geberit ken je misschien wel van de toiletten en wastafels; zij leveren sanitairtechniek en badkamerkeramiek. Beide bedrijven investeren veel in opleiden. “Juist dat zaadje planten bij jonge generaties is heel belangrijk”, vindt Dick. “Want tegenwoordig moet je al vrij jong keuzes maken voor je toekomst.”

Beeld van het beroep
Dick van Dijk is verantwoordelijk voor Training en Development bij Remeha. Hij vertelt: “Wij zijn al meer dan 25 jaar betrokken bij beroepenwedstrijden, en werken ook al heel lang samen met WorldSkills Netherlands. Eerst sponsorden we alleen de materialen. Later kwam daar ook het adviseren bij de invulling van de wedstrijden en de aankleding bij.”

“Je moet echt een goed beeld geven van wat het beroep inhoudt, om jongeren te enthousiasmeren voor het vakgebied”, vindt Dick. Een uitdagende Skills-opdracht en een goede uitstraling zijn daarbij een must. “Daar zijn we de afgelopen jaren zeker in geslaagd”, vindt Dick. “En dit jaar is Geberit er als tweede hoofdsponsor bijgekomen; samen kunnen we er nóg wat mooiers van maken.”

‘Ik keek mijn ogen uit’
“Drie jaar geleden was er bij een Skills-opdracht een specifiek stuk gereedschap nodig”, vertelt Robert Sikkenk, accountmanager bij Geberit. “Of wij dat wilden uitlenen. Uiteraard. Zo kwam ik met WorldSkills Netherlands in aanraking; ik keek mijn ogen uit, echt overweldigend! We zijn toen materialen gaan sponsoren en dat smaakte naar meer. Remeha was al hoofdsponsor. Maar omdat het een gecombineerde wedstrijd is, pasten Remeha en Geberit eigenlijk prima als fabrikanten naast elkaar.”

Onzichtbare techniek
Op de finale op 21 en 22 maart in Den Bosch schitteren de acht allerbesten van Nederland. “Zelfs al word je achtste, dat is een fantastische prestatie!”, vindt Dick. Twee jaar geleden was die finale-opdracht nog het installeren van een cv-ketel. Maar de wedstrijden volgen natuurlijk ook de ontwikkelingen in het vakgebied. “Een groot deel van de functionaliteit van de ketel is overgenomen door de hybride warmtepomp. Dus de finalisten moeten die twee nu naast elkaar installeren”, vertelt Dick. “ Voor de consument is deze techniek helaas onzichtbaar; alles komt terecht in een kastje. Dat zie je niet als je onder je lekker warme douche staat.”

Werken onder druk
Geberit neemt het leidingwerk en het – meer zichtbare – sanitaire deel voor zijn rekening. Robert: “Alle apparatuur van Remeha wordt aangesloten met leidingen van Geberit, dat gaat naar de douche en de radiator. Maar de finalisten moeten ook het inbouwresevoir van het toilet plaatsen en wandcloset en fonteintje installeren. Al dat leidingwerk moeten ze in de twee finaledagen buigen en persen.”

Werken onder druk is één van de skills die jonge vakmensen zeker moeten hebben. Dick: “De finalisten starten met een kale wand en moeten alles zelf doen. Van het bedenken hoe ze het gaan opbouwen tot het nauwkeurig uitmeten vanaf de tekening. En intussen tikt de tijd door.” Daarop worden ze goed voorbereid; Remeha en Geberit nodigen de finalisten vooraf uit voor fijne tips en tricks én om een band op te bouwen. Dick: “We willen meer zijn dan een sponsor in geld en materialen.”

Trappen voor warm water
Op Skills The Finals kunnen onder andere vmbo-leerlingen ook de LOB Experience bezoeken. Beide bedrijven hebben er veel energie in gestoken hier echt iets leuks van te maken. Zo vind je er de rijdende badkamer van Remeha, waarbij je vanaf een hometrainer verschillende soorten douches aan kunt zetten. Op deze manier ervaren jongeren zelf hoeveel energie een gewone douche ten opzichte van een regendouche kost. En ook vanuit Geberit is er een leuk spel, met een boom gemaakt van afvoermaterialen.

Met de ludieke spellen willen Remeha en Geberit het gesprek met jongeren op gang brengen en ze zo helpen in hun keuze. Robert: “We staan tegenwoordig dicht bij elkaar, in één hal. Dat is veel dynamischer en de lijnen zijn zo veel korter. Je tikt makkelijk een collega-opleider op de schouder als een leerling een specifieke opleidingsvraag heeft.”

Meer aandacht voor praktische beroepen
We moeten niet meer spreken van ‘hoger of lager’ opgeleid, maar van ‘theoretisch of praktisch’. Een advocaat kan geen sanitaire installatie maken, en omgekeerd geldt hetzelfde. Hoe er tegen praktische beroepen wordt aangekeken, zie je nu gelukkig kantelen in de samenleving, zien Dick en Robert. En dat is goed, want de branche heeft deze mensen keihard nodig. En trekt het technische werk je minder? Ook in de servicedienst, verkoop of marketing ben je Remeha of Geberit meer dan welkom!

Connect:

Laatste nieuws

Best of Excellence Award 2024 genomineerden

Nog meer goed nieuws voor 10 Skills Heroes goudenmedaillewinnaars! Op maandag 13 mei 2024 reikt WorldSkills Netherlands de Best of Excellence Award uit tijdens het Dit is mbo Ambassadeursgala 2024. De tien Skills Heroes-kampioenen met de hoogste scores in hun...

Videos

Nieuwsbrief