Grijp je in als iemand met een beperking zonder rijbewijs op een brommer wil wegrijden? Of wat als iemand een eigen telefoon wil, maar daar eigenlijk niet mee om kan gaan. Over dit soort kwesties bogen vijf mbo-studenten zich tijdens een speciale masterclass van Philadelphia.
Goed beslagen ten ijs
De zorgorganisatie is hoofdsponsor van de Skills Heroes vakwedstrijd Maatschappelijke zorg PBSD en nodigde alle finalisten uit om 23 en 24 maart, tijdens de landelijke vakfinales Skills The Finals, goed beslagen ten ijs te kunnen komen. De masterclass bestond uit drie onderdelen waarin de studenten in nagebootste praktijksituaties ervaring konden opdoen, vragen konden stellen aan ervaren begeleiders en meer leerden over de inzet van nieuwe technologie.
Je eigen leven leiden
De boodschap die de studenten meekrijgen, is helder: iedereen wil zijn eigen leven leiden. Dat geldt ook voor mensen met een beperking. Blijf als begeleiders daarom nadenken in mogelijkheden. “Bij Philadelphia werken begeleiders vanuit liefde, lef en meesterschap”, zo trapt de voorzitter van de raad van bestuur Saskia Baas de bijeenkomst af. “Vanuit die waarden begeleiden we bewoners en deelnemers, zodat ze onderdeel kunnen zijn van de samenleving.”
Harrie wil een telefoon
Tijdens het onderdeel Zeggenschap bedenken de studenten een fictieve cliënt: Harrie. Harrie is wilsbekwaam, heeft een mentor en een bewindvoerder. De zus van Harrie belt ongerust op. Haar broer wil een telefoon, maar daar kan hij volgens haar helemaal niet mee omgaan. Wat nu? Net als de andere studenten wordt Dunya Sindy deze middag flink aan het denken gezet. De 18-jarige finaliste neemt zich voor tijdens haar stage nóg vaker door te vragen. “Het is belangrijk veel vragen te stellen en goed te luisteren. Waarom wil iemand een telefoon? Waarom maakt de zus zich zorgen? Wie gaat er eigenlijk over?”
Robots als aanvulling van de mens
De masterclass gaat ook over innovatie. Philadelphia zet bij de begeleiding soms robots in. Programmaleider sociale robotica Xenia Kuiper vertelt dat cliënten dit als bijzonder prettig ervaren. “De robot herinnert iemand er bijvoorbeeld aan om de afwas te doen of zijn tanden te poetsen. Van robot Phi wordt dat vaak sneller geaccepteerd dan van een menselijke begeleider.”
In de schoenen van de cliënt
Daarnaast maakt de zorgverlener gebruik van DigiContact. Dat is een systeem waarbij cliënten 24 uur per dag kunnen (beeld)bellen met begeleiders. De 20-jarige Jonas Dijkslag mag tijdens een rollenspel ervaren hoe het is om zelf cliënt te zijn. Hij is gefrustreerd want hij mag niet de hele week bij zijn vriendin blijven slapen. Een medestudent neemt zijn boze telefoontje aan en probeert zijn emoties te temperen. Jonas is onder de indruk: “Het is raar om aan de andere kant te staan. Dat had ik niet eerder gedaan. Doordat er oogcontact is, voelde ik me wel echt gezien en gehoord.” Hij gaat een ervaring rijker weer naar huis.
De finale Maatschappelijke zorg PBSD tijdens Skills The Finals vindt plaats op donderdag 23 maart en vrijdag 24 maart. Wie van de acht studenten wint, wordt duidelijk tijdens de prijsuitreiking op vrijdagavond 24 maart om 19.30 uur in de RAI.