Grootste beroepenevenement ter wereld afgesloten met gouden medaille voor Nederland

17 augustus 2015 | Persberichten

Nederland prolongeert wereldtitel ‘Etaleren’ tijdens ‘WK Beroepen’ WorldSkills 2015 in São Paulo, Brazilië

Team Nederland heeft een gouden plak gescoord tijdens de 43ste editie van WorldSkills. Het WK voor beroepen vond deze week plaats in São Paulo, Brazilië. Vier dagen lang streden de beste jonge vakmensen ter wereld voor een felbegeerde plek op het podium. Nederland wist eremetaal te bemachtigen: Nadine Klingen won goud én prolongeerde daarmee de wereldtitel voor het onderdeel Etaleren. Daarnaast wonnen vijftien kandidaten een medaille voor excellent vakmanschap omdat ze boven de gemiddelde norm van 500 punten scoorden. In São Paulo streden zo’n 1200 kandidaten uit 75 bij WorldSkills aangesloten landen in 50 beroepen voor een wereldtitel. Ons land deed mee met 35 kandidaten in 30 vakrichtingen (beroepen), waaronder tuinaanleg, mobiele robotica, bloembinden, lassen, tegelzetten en webdesign.

Nadine Klingen uit Doorn won vorig jaar tijdens EuroSkills in het Franse Lille, het EK voor beroepen, ook al een gouden medaille bij de wedstrijd Etaleren. Dit jaar krijgt ze het weer voor elkaar om er met de hoofdprijs vandoor te gaan. Dit is extra bijzonder, omdat Nederlandse kandidaten ook al medailles wonnen voor dit onderdeel tijdens WorldSkills in 2011 (zilver), in 2013 (goud) en nu ook in 2015.

Nadine: “Super, ik ben hartstikke blij! Ik heb hier heel hard voor getraind de afgelopen maanden. Zelfs nog in het vliegtuig naar São Paulo heb ik alles in detail doorgenomen als laatste voorbereiding. Dat heeft zich dubbel en dwars uitbetaald!”

Vijftien andere kandidaten van Team Nederland wonnen een medaille voor excellent vakmanschap, te weten:

• Tom Houtman uit Heteren, Maurice Nijkamp uit Lettele en Dik Vaanhold uit Haaksbergen: 4e plaats bij de wedstrijd Manufacturing Team Challenge
  • Julian Groen uit Druten: 4e plaats bij de wedstrijd Industrial Mechanics Millwright
  • Mitchel Mulder uit Den Haag en Diewer van der Schoor uit Delft: 10e plaats bij de wedstrijd Mechatronics
  • Richard Roolvink uit Hengelo: 14e plaats bij de wedstrijd Welding
  • Bert van Heugten uit Lierop: 9e plaats bij de wedstrijd Bricklaying
  • Simon Kuiperij uit Dinxperlo en Bram Wevers uit Aalten: 4e plaats bij de wedstrijd Landscape Gardening
  • Patrick Biesemaat uit Zwolle: 15e plaats bij de wedstrijd Electrical Installation
  • Patrick de Vreede uit Krabbendijke: 5e plaats bij de wedstrijd Information Network Cabling
  • Aart Juffer uit Elspeet: 9e plaats bij de wedstrijd Wall and Floor Tiling
  • Jessica ten Voorden uit Doorn: 5e plaats bij de wedstrijd Health and Social Care
  • Antwan Venmans uit Schijndel: 15e plaats bij de wedstrijd Refrigeration and Airconditioning

Vakwedstrijden in de lift

Deelname aan vakwedstrijden is voor de kandidaten een onvergetelijke ervaring en draagt bij aan een glansrijke carrière. Zo nam televisie kok Rudolf van Veen eind jaren ’80 deel aan WorldSkills. Na de zomer krijgen meer mbo’ers de kans om deel te nemen aan vakwedstrijden. Zo’n 90% van alle mbo-scholen doet de komende jaren mee met vakwedstrijden. Het ministerie van OCW heeft de vakwedstrijden van Skills Heroes in de excellentieregeling opgenomen. Hierdoor kunnen mbo-scholen de vakwedstrijden in hun excellentieplannen en het reguliere onderwijsprogramma integreren. Dit gebeurt zoveel mogelijk in samenwerking met het bedrijfsleven. De huidige kandidaten van Team NL werden geselecteerd door de vakwedstrijden van Vakkanjers en branchevereniging VHG en zijn zowel afkomstig van mbo-scholen, als uit het bedrijfsleven.

WorldSkills 2017

WorldSkills vindt plaats sinds 1950. Nederland doet sinds 1962 mee. Over twee jaar wordt de 44ste editie van het evenement in Abu Dhabi georganiseerd. In São Paulo besloten de bij WorldSkills aangesloten landen dat WorldSkills 2019 in Kazan wordt georganiseerd. Naast Rusland waren België en Frankrijk daarvoor in de race.

Minister Bussemaker op bezoek

Minister Jet Bussemaker van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap, die het evenement twee dagen bezocht, nam uitgebreid de tijd voor een bezoek aan de wedstrijden. Zij was daar onder andere om deel te nemen aan een ministerconferentie. “Zonder vakmanschap zijn we nergens,” aldus de bewindsvrouw. Ook was ze enorm trots op de excellente jonge Nederlandse vakmensen. Tijdens de rondgang over het evenement sprak ze met verschillende Nederlandse experts, afkomstig uit onderwijs en bedrijfsleven. Deze experts trainen de kandidaten vooraf intensief en zijn tijdens de wedstrijden jurylid.

Skills Netherlands

Nederland kan niet zonder goede vakmensen. Daarom promoot Skills Netherlands het belang van vakmanschap en beroepsonderwijs bij jongeren. Dat doet zij door het ontwikkelen en organiseren van diverse evenementen en vakwedstrijden. Skills Netherlands wordt ondersteund door de ministeries van OCW en EZ en vele partners, te weten:

Deltion College, Groenhorst Velp, Koning Willem I College ’s-Hertogenbosch, Markiezaat College, Nimeto Utrecht, Nova College, Rijn IJssel, ROC Friese Poort, ROC Midden Nederland, ROC Mondriaan, ROC Ter Aa, ROC van Twente VHG en TechniekTalent.nu. De Nederlandse deelname aan WorldSkills wordt verder ondersteund door Bouwend Nederland, Brancheplatform Natuursteen, Stayokay, MBO Raad, Anko Zakenreizen, Hago en Maxguard.

Hoge resolutie beeldmateriaal is te vinden op: http://fotobank.worldskillsnetherlands.nl/WorldSkills/2015

Aanvragen voor media zondagnacht en maandag:

Optie 1

ZONDAG

Braziliaanse tijd: 21.00-24.00 uur
NL tijd: 02.00-05.00 uur
Interviews met kandidaten via teamleiders*

Optie 2

MAANDAG

Braziliaanse tijd: 10.00-22.00 uur
NL tijd: 15.00-03.00 uur
Interviews met kandidaten via teamleiders*

Graag zie wij uw aanvraag, bij voorkeur per e-mail, tegemoet aan:

1. Communicatieadviseur Marc Fonhof, fonhof@skills-netherlands.nl in Brazilië en cc aan
2. Communicatieadviseur Twan Stemkens, stemkens@skills-netherlands.nl in Nederland

Zo kunnen wij u, ondanks het tijdsverschil tijdig antwoorden. Buiten bovengenoemde tijden kunt u in Nederland telefonisch contact opnemen met Twan Stemkens op 06-511 045 66.

Interviews

Voor interviews met de kandidaten kunt u contact opnemen met de teamleiders van Team NL op bovengenoemde tijden:

*José Emelaar: +55 11 966 410 968 (Braziliaans nummer)

*Natasja Bosvelt: +55 11 969 172 767 (Braziliaans nummer)

Connect: