Het succes van een Skills Talents-docent

De competitie is groot, maar toch hoopt docent Teun Koote dat zijn team voor het vierde achtereenvolgende jaar nationaal kampioen Horeca, Bakkerij & Recreatie wordt. Hoe doet hij dat toch? ‘Het is natuurlijk het team dat het doet, maar als docent kun je wel het verschil maken.’   

Aan de muur van het restaurant van de school hangen drie foto’s van de winnaars Horeca, Bakkerij & Recreatie van vorige edities. Bekers en medailles die RGO Middelharnis in de verschillende Skills Talents-wedstrijden won, staan erbij. Teun Koote, docent Horeca, Bakkerij & Recreatie, kijkt er met plezier naar. En hij niet alleen. ‘Het maakt onze school aantrekkelijk. We komen vaak in de krant met onze winnaars. Sommige achtstegroepers zeggen als ze hier binnenkomen: wat cool, dat wil ik ook!’

Al in de tweede jong talent ‘scouten’
Hoe komt het dat hun teams zo vaak de Skills Talents-finale halen? De competitie in Zuid-Holland is sterk, want er doen veel scholen mee. ‘Het zijn de leerlingen die het doen! Maar als docententeam doen we er ook veel aan. We dragen het enthousiast uit en nemen het serieus. Zo laat ik leerlingen in de 2e klas Skills-filmpjes zien en ik kijk dan al of er potentiële kandidaten bij zitten. Ik let op hun vakkennis, of ze kunnen samenwerken en of ze gedisciplineerd zijn. Je moet in dit vak bijvoorbeeld heel precies werken met hygiëne-voorschriften, dus dat is belangrijk. In principe kunnen alle leerlingen meedoen aan Skills Talents, maar ze mogen niet onvoldoende staan voor de avo-vakken. En ze moeten natuurlijk gemotiveerd zijn.’

Vooral genieten van het meedoen aan Skills Talents
En gemotiveerd is ze, Suzanne Tuns (15): ‘Ik wil later mijn eigen restaurant beginnen! Dat is mijn doel. Koken vind ik erg leuk, dat je iets moois en lekkers maakt van allerlei producten. Verder houd ik van het contact met mensen als je in de bediening zit.’
De derdeklasser vormt met haar vriendinnen Lisa en Senna (en Annelijn als reserve) het team dat straks op gaat voor het provinciaal kampioenschap. Ze moeten laten zien dat ze een goede gastvrouw zijn, goed kunnen organiseren en de basistechnieken van koken en bakken onder de knie hebben. De taakverdeling in het team is dat Lisa en Senna in de keuken staan en Suzanne de tafeldekking en de bediening doet. ‘Het moet allemaal heel precies, volgens de planning die we maken. Maar ik weet zeker dat we ervan gaan genieten’, zegt ze terwijl ze onder toeziend oog van de docent een paprika brunoise snijdt (in blokjes).

LOB-Experience waardevol
Teun Koote is ervan overtuigd dat meedoen aan Skills Talents ook helpt om een goede keuze voor een vervolgopleiding te maken. Daar doet de school sowieso veel aan. Alle leerlingen gaan op school- en bedrijfsbezoek en zijn maatschappelijk betrokken. Zo maken ze bijvoorbeeld stamppotten voor de buurt in de week van de eenzaamheid. Leerlingen die mee mogen naar de finale kunnen deelnemen aan de LOB-Experience. ‘Ik vind dat heel waardevol. Ook dat ze daar mbo-studenten aan het werk zien, helpt bij de keuze voor een vervolgopleiding. Dat is zo inspirerend. Ik zou het elke leerling gunnen om mee te gaan naar de RAI!’, aldus de docent.