Een challenge om op te eten!

De Skills Talents thuis-challenges zijn een groot succes! Hoe houden we onze leerlingen gemotiveerd in tijden van Corona? Die vraag kwam ook op bij Teun Koote, docent Horeca, Bakkerij & Recreatie (HBR) op het RGO Middelharnis. Hij schotelde zijn derde- en vierdejaars leerlingen de thuis-challenge van HBR voor. Wij belden Teun op om hierover te praten!

Wat deed jou doen besluiten om mee te doen met de thuis-challenge?

Teun: “Eigenlijk twee dingen. Je bent allereerst op zoek naar oplossingen in deze gekke tijden van Corona. De leerlingen komen thuis te zitten, je wil ze gemotiveerd houden maar je weet niet precies hoe. Voor HBR is het lastig om een praktijkopdracht voor thuis te maken. Toen kwam deze thuis-challenge in mijn mailbox, precies op het goede moment. Als tweede heb ik Skills hoog in het vaandel staan. De opdrachten die worden aangeleverd zijn professioneel en van hoge kwaliteit. Er wordt aan de leerlingen gedacht en het is gewoon hartstikke leuk!”

Tijdens de thuis-challenges gaan leerlingen de competitie aan met elkaar. Wie wordt de beste van de klas? Skills Talents wil scholen blijven voorzien van mogelijkheden om leerlingen te stimuleren het beste uit zichzelf te halen. Met kleine challenges wordt het leren leuker en uitdagender en krijgen docenten kant en klare lesstof in de vorm van thuis-wedstrijden. Voor Horeca, Bakkerij & Recreatie bestond de challenge uit het maken van een ‘gezonde apple pie’.

Hoe was de ervaring tijdens en na het uitvoeren van de challenge?

“De leerlingen waren enthousiast toen ik het vertelde. Natuurlijk niet iedereen, dat zullen andere docenten vast herkennen! En het is ook maar net hoe je het brengt. Ik heb gezegd dat de leerlingen hier echt hun voordeel mee kunnen doen, ze kunnen in de opdracht laten zien wat ze de afgelopen twee jaar geleerd hebben omdat de opdracht zo vrij te interpreteren is en een beroep doet op de creativiteit van de leerlingen. Ik heb ‘m niet verplicht gemaakt, maar er wel een leuke prijs aan verbonden! Achteraf heb ik alleen maar positieve reacties van de leerlingen gehad.”

Denk je dat de challenges van toegevoegde waarde zijn en zou je ná Corona-tijd nog steeds meedoen?

Teun knikt enthousiast: “Absoluut! Ik heb de HBR-challenge inmiddels ook uitgezet binnen mijn klas in het 2e leerjaar. Wij vinden het leuk om de leerlingen te blijven motiveren, dit kan zelfs worden opgenomen in het PTA. Het is een goede test voor de leerlingen om zien hoever ze staan in de opleiding en waar ze nog aan moeten werken. Je moet ze natuurlijk wel een beetje uitdagen!”

Tot slot, wat voor prijs had je voor de winnaars in petto?

“De winnaar, met de meest originele apple pie, krijgt een dinerbon voor 4 personen in ons restaurant. Wie wil dat nou niet!” Aldus Teun. “Daarnaast krijgt iedereen een certificaat van deelname aan de thuis-challenge. Dit wordt geregeld door middel van een kleine prijsuitreiking in de klas.”

Ben je enthousiast geworden door bovenstaand verhaal en wil jij jouw leerlingen ook prikkelen en motiveren met een thuis-challenge? Check dan de website om te zien of er al een challenge is in jouw vakrichting en daag je leerlingen uit!