Michele van der Water, hier in actie in de Skills Heroes voorronde bij MBO Amersfoort.
Het wedstrijdteam van docent Tom Jansma van het MBO Amersfoort bereidt zich voor op de kwalificatiewedstrijden kok en gastheer/gastvrouw (27 t/m 30 november, Horizon college). Oefenen hoort erbij, vinden mbo-studenten Michèle van de Water en Isolde Bosch. Snijden, fileren en gelei koken: ze zijn er straks helemaal klaar voor.
‘Studenten moeten in een wedstrijd goed om kunnen gaan met spanning. We begeleiden ze daarin en ik vind het mooi om ze als persoon te zien groeien: je kunt van ze op aan en ze werken gedisciplineerd. Zulke gemotiveerde studenten gun je elke leraar. Ik merk dat mijn collega’s steeds meer geïnspireerd raken om ook eens mee te doen’, zegt docent Tom Jansma, vakdocent restaurant en gastronomie. Hij organiseerde als coördinator de voorrondes op MBO Amersfoort en gaat op 27 november met zijn wedstrijdteam naar de kwalificatieronde kok en gastheer/gastvrouw op het Horizon college, waar 22 scholen gaan strijden om tickets voor de finale in maart 2019.
Winnen en samenwerken
De twee mbo-studenten in het wedstrijdteam voelen de spanning groeien. Isolde Bosch (22) gaat straks als zelfstandig kok en Michèle van de Water (18) als gastvrouw de strijd aan. Hoe bereiden zij zich voor? Michèle: ‘Veel vaardigheden oefenen! Bijvoorbeeld hoe je aan tafel een vis trancheert en fruit moet snijden. Of een tafel goed opdekken, met rechte lijnen in het kleed. Ik doe dat vaak op school, na mijn stage.’
Wat er nou zo leuk is aan een wedstrijd kan de 3e jaars studente precies benoemen: ‘Ik ben wel competitief, ja. Dus ik wil graag winnen. Maar het is ook superleuk om samen te werken in je team. Je hebt hetzelfde doel. En je leert iets extra’s, bijvoorbeeld een gerecht aan tafel bereiden. Dat zit niet in de gewone opleiding. Als je mee mag doen aan Skills maak je het verschil tussen iets kunnen op je vakgebied of iets goed kunnen.’
Gaan voor je passie
Ook Isolde Bosch, 1e jaars studente zelfstandig werkend kok, kijkt uit naar de kwalificatieronde. In de voorronde maakte de grote klok die aftelde haar wel nerveus, maar toen ze eenmaal aan haar opdracht werkte – amuses vlees, vis en vega – kon ze zich goed focussen. ‘Voorbereiding op de nieuwe wedstrijd is lastig, want je weet niet met welke ingrediënten je aan de slag moet. Maar ik oefen bijvoorbeeld wel om gelei te maken.’
Isolde stopte vorig jaar met haar hbo-studie laboratoriumonderzoek en stapte over naar de koksopleiding. ‘Ik houd van de hitte en de vlammen in de keuken en heb altijd als bijbaan in een keuken gewerkt. Ik ben blij dat ik mijn passie gevolgd heb met deze studie. Meedoen aan Skills Heroes motiveert me extra.’
Wedstrijdopdrachten: dat werkt
Wedstrijden maken vaker deel uit van de lessen van Jansma. Waarom? ‘Skills Heroes past in ons excellentieprogramma. Het daagt leerlingen uit die iets extra’s willen. Maar ook in gewone lessen geef ik weleens wedstrijdopdrachten. Omdat het leuk is. En het werkt om hun vaktalent te ontwikkelen. Bijvoorbeeld een opdracht als: wat denk je dat een fruitige cognac is? En dan laat ik leerlingen soorten ruiken en herkennen, bij de les drankherkenning. Zo komen ze erachter dat als je cognac fruitig noemt, het niet betekent dat het zoet smaakt.’
Ook docenten winnen met Skills Heroes
De enthousiaste docent realiseert zich dat het wel wat extra werk met zich meebrengt, maar hij doet het graag. De opdrachten van Skills vindt hij goed bruikbaar en die besparen hem weer werk. Dit jaar organiseerde hij voor het eerst een voorlichtingsbijeenkomst voor studenten om te vertellen over het excellentieprogramma, waar Skills Heroes deel van uit maakt. Er kwamen 70 studenten op af. Wie mee wil doen in de wedstrijdklas moet solliciteren, een cv en motivatie aanleveren en mag geen onvoldoende staan voor een vak door eigen schuld (zoals werkhouding). Jansma zet alles opzij om zijn studenten te begeleiden zodat zij een topprestatie kunnen leveren. ‘Blije gezichten en gemotiveerde studenten, daar doe ik het voor. Het levert me ook een groot netwerk op. Je praat met collega’s in binnen- en buitenland over het vak. Dat is winst voor mij en de school.’
Na de voorrondes volgen voor velen de kwalificatieronde. Lees meteen ons artikel over de ervaring van Robin van Kraanen over haar deelname aan de KW pedagogisch medewerker.