Meer waardering en bekendheid voor vakwedstrijden

De waardering voor vakwedstrijden groeit evenals de naambekendheid onder mbo-jongeren. In 2019 steeg deze naar 38%. Skills wordt als begrip steeds meer herkend. De docent blijft voor jongeren nog de grootste informatiebron. Bij alumni is de waardering heel erg groot namelijk 82%. Dit zijn de voornaamste conclusies van de marktonderzoeken die Markteffect eind 2019 voor WorldSkills Netherlands heeft gehouden.

In 2019 groeide de naamsbekendheid voor vakwedstrijden met 15% sterk naar 38%. Voor Skills Heroes bleef die nagenoeg gelijk op 40%. Maar de positieve ervaringen met vakwedstrijden namen toe evenals de interesse om deel te nemen: met 16% naar 49%! De conclusie is, dat de communicatie op scholen en Skills Heroes zelf daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Te meer daar de docent voor het overgrote deel de informatiebron is gevolgd door posters, het open leercentrum op scholen en daarna social media.

Emotie
Opvallend is dat studenten aangeven graag meer emotie, het leuke van vakwedstrijden, en de praktisch inhoudelijke kant over vakwedstrijden te willen zien. Onder meer door videocontent. Van de huidige videocontent ziet 60% van de mbo’ers gemiddeld 3,1x afleveringen op social media. Ook willen studenten graag eerder informatie van de school ontvangen om te kunnen gaan deelnemen.

Trots
Bij oud-deelnemers finales en leden van Team Nederland is voor het eerst de meerwaarde, waardering en de trots op vakwedstrijden onderzocht en die is heel erg groot: 82%). Met groei in persoonlijkheid en in vakvaardigheden is dit wat vakwedstrijden voor hen het meest oplevert. Naar mate iemand verder in het traject komt wordt er meer getraind. Dat gebeurt vooral op school en voor internationale wedstrijden in combinatie met bedrijven. De hoge NPS (Network Promotor Score) van 56% en de hoge mate waarin alumni bij vakwedstrijden betrokken willen worden betrokken willen worden als voorlichter, jurylid, wedstrijdschrijver of -organisator weerspiegelen het succes van vakwedstrijden.