De ‘burgerlijk ongehoorzame’ en aanstekelijk vrolijke Derek Meijer (docent Scalda, opleiding zorgprofessional) kleurt op creatieve wijze buiten de lijntjes om inspirerend en gepersonaliseerd onderwijs te brengen. Soms werkt het om het onderwijsprogramma te volgen, en soms is het juist interessant om wat van het pad af te wijken. Hij kijkt heel bewust naar het type student om te zien wat iemand nodig heeft. En als hij echt in z’n element is, dan voegt hij een praktijkgericht maatschappelijk element toe. Hij is een absolute verbinder; zowel van kennis met praktijk, als mens met maatschappij.
“De student gaat me echt niet herinneren aan die toffe PowerPoint presentatie” vertelt Derek met een knipoog. Waar herinneren ze hem wel aan? “Om de theorie die op een leuke speelse manier wordt overgebracht en gekoppeld aan de maatschappij”. Hoe dat dan in zijn werk gaat, legt Derek met verschillende voorbeelden uit. Het onderwerp verslaving is bijvoorbeeld op een originele manier aan bod gekomen. “Het Maritiem MuZEEum in Vlissingen wil een tentoonstelling maken rondom het havengebied en aandacht besteden aan de vondst van drugs. Mijn klas is gevraagd input te geven. Wat vinden jonge mensen interessant in een tentoonstelling? Hiervoor heb ik ook een gastdocent uitgenodigd. Zo behandelen we het onderwerp drugs en verslaving, door te participeren aan de tentoonstelling van het museum”.
Aandacht en begrip voor elkaar
De koppeling met de maatschappij wordt op allerlei manieren gezocht. Wat kun je dan als docent doen, wanneer er steeds vaker gesproken wordt over toenemende polarisatie? “Aandacht besteden aan persoonlijk contact en het treden in elkaars belevingswereld.” Derek vertelt over vluchtelingen die in de omgeving wonen en bijvoorbeeld moeite kunnen hebben met het voeren van een gesprek: “Ze zijn ook gewoon ouders die hun kinderen naar school brengen, maar dan die smalltalk met andere ouders op het schoolplein?! Verschillende ouders afkomstig uit bijvoorbeeld Syrië en Oekraïne zijn in de klas gekomen om te praten met studenten. Waar kan ik een gesprek over voeren, welke onderwerpen kan ik aandragen als ik op het schoolplein sta? Laatst was er ook een uitwisseling met het Hoornbeeck College, waarbij studenten met elkaar in gesprek gingen over geloof en cultuur. Het Hoornbeeck College is een Christelijke school. In mijn klas zitten veel studenten van Marokkaanse afkomst. Zo breng ik personen met verschillende achtergronden met elkaar in gesprek, wat zorgt voor meer kennis van elkaars geloof en ook meer begrip.”
Leren door te ervaren
Naast een bevlogen docent is Derek ook vaak in het theater te vinden. Het keuzedeel Expressief talent weet hij door zijn hobby anders in te vullen, wat studenten letterlijk op een podium plaatst: “In plaats van een verslag typen, denk ik dat het mooier is het zelf te beleven en ervaren. Zo snappen studenten ook waarom iets werkt. We bieden studenten workshops op gebied van theater, muziek, bewegen. Door middel van de workshop ervaren ze bijvoorbeeld hoe theater ingezet kan worden bij een doelgroep, zoals bij mensen met een licht verstandelijke beperking of bij dementerenden. We hebben bijvoorbeeld een rap workshop gevolgd. Iedereen moest op het podium zijn rap presenteren. Dan zie je in ene echt een andere student voor je; vol trots op wat ze zelf hebben gecreëerd. Ik denk dat dit leerzamer is dan een onderzoek doen naar welke muziek past bij een doelgroep. Begrijp me niet verkeerd: de theorie is óók belangrijk. Alleen als je het in de praktijk doet, blijft het beter hangen en ga je het misschien ook met je cliënten doen. Want als je het zelf al hebt gedaan, kun je het zelf ook makkelijker toepassen.” Voor studenten die graag praktisch bezig zijn, is dit een manier om ze gemotiveerd te krijgen. En voor Derek draagt het ook bij aan zijn eigen werkplezier, waarbij hij graag de student in het zonnetje zet en de kans aanreikt te kunnen excelleren.
Authentiek
De wijze waarop Derek spreekt is heel open en toegankelijk. Zo is hij ook in zijn lessen. Openheid en jezelf durven zijn vindt hij zeer belangrijk. Wat voor effect heeft dat op mbo-studenten? Derek vertelt: “Ik denk dat als je jezelf openstelt, dan ontvang je dat andersom ook meer. Als je wat van jezelf vertelt, is de ander geneigd dat ook te doen. Op die manier nodig je studenten uit ook openheid te geven. Ik probeer altijd mezelf te zijn. Misschien dat dat wel een key-woord is. Doordat het zo puur is, denk ik dat studenten dat ook enorm waarderen. Het is niet nep, geen façade: dit is Derek. Dat wordt gewoon geaccepteerd, en dat vind ik heel tof!” De authentieke en open benaderingswijze leidt tot sterkere banden met studenten en werkt inderdaad twee richtingen op. Zo vertelde één van zijn studenten “Hij is supergezellig met studenten en biedt heel veel persoonlijke begeleiding aan. Bij deze docent kun je echt jezelf zijn en hij zal je altijd in je waarde laten.”
Docenten Pluim
Dat Derek zichzelf is wordt niet alleen geaccepteerd, maar vooral ontzettend gewaardeerd! Voor zijn persoonlijke en ‘burgerlijk ongehoorzame’ aanpak, werd hij tijdens Skills The Finals op het podium gevraagd om de docentenpluim in ontvangst te nemen. Bij de start van de prijsuitreiking werd stilgestaan bij de bijzondere rol die docenten innemen in het leven van studenten. Eén vertegenwoordiger werd gekozen om namens alle docenten de pluim te ontvangen, uitgereikt door Minister Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur & Wetenschap). Die vertegenwoordiger werd Derek, maar of hij zelf ook doorhad wie de pluim uitreikte? Een collega attendeerde hem erop. Met enige verbazing: “De prijs werd uitgereikt door de minister!? Ik dacht daar totaal niet bij na, ik wilde gewoon dat ding hebben! Haha. Achteraf vond ik dat heel bijzonder dat hij het overhandigde. Hij is gewoon de minister. En ik werk nog maar 7 jaar in het mbo. Soms denk ik, ben ik echt een inspiratie dan… ik doe gewoon m’n werk”.
Derek sprong letterlijk een gat in de lucht toen hij de pluim mocht ontvangen. Een moment van ontlading, erkenning. “Ik realiseer me heel erg dat het applaus voor alle docenten is. Maar wat een eer dat je dan de pluim in ontvangst mag nemen. Ze spraken ook zulke vriendelijke woorden. Vond het super vanuit Scalda en WorldSkills Netherlands dat ik kansen en mogelijkheden heb gekregen om mezelf te kunnen blijven en na te denken wat goed voor de student is. Dat dat nu gezien wordt als inspiratie en gewaardeerd wordt: dat is fantastisch” sluit Derek af.
WorldSkills Netherlands heeft een vast team met daar omheen een hele ruime ‘Skills Familie’ bestaande uit o.a. docenten, coördinatoren, sponsoren, partners, alumni. Gezamenlijk zetten we ons in voor jongeren, om vakwedstrijden mogelijk te maken en jongeren hun talent en passie te laten ontdekken. Daarom zetten wij ook graag leden van de Skills Familie in de spotlight, want alleen samen kunnen we successen behalen.