“Examen is maar een vorm” – Een Odyssee voor erkenning vakwedstrijden

13 oktober 2022 | Skills Heroes

Soms moet je volharden en doorzetten als je overtuigd bent van je gelijk. Het kost wel wat, maar dan krijg je ook wat. Dit motto is van toepassing op het traject die vakdocenten van de opleiding apothekersassistent van het Summa College ingingen om op basis van prestaties bij vakwedstrijden vrijstellingen te krijgen voor hun student. 

Het begon direct na Skills The Finals in Utrecht. Daar behaalde tweedejaars student Marlies Janssen een derde plaats. “Wij vonden dit zo’n knappe prestatie dat we dachten; dit moeten we honoreren. Zeker toen de directrice zei dat ‘die student wel eerder klaar zal zijn’”, vertelt vakdocent Linda Baeten. Zij is afgelopen jaren heel enthousiast over vakwedstrijden geworden, ook heel actief ermee bezig en zag direct mogelijkheden. Vervolgens vroeg ze haar collega Marie-José van der Velden om onderwijskundige assistentie zodat ze vrijstellingen bij de examencommissie kon gaan regelen voor haar student.

Uitpluizen en voorbereiden
Dat werd voor hen een ware Odyssee. De zoektocht duurde uiteindelijk 3 maanden waarbij aan het einde de examencommissie niet over een nacht ijs ging! Linda Baeten: “We zijn eerst zelf kritisch gaan kijken en begonnen met het vertalen van het beoordelingsformulier van skills naar criteria van de opleiding en het KD. Letterlijk regel voor regel uitpluizen welk werkproces waarbij hoorde en dat overzichtelijk indelen. We moesten eigenlijk de hele film terugspoelen en in een werkvorm gieten die duidelijk zou moeten zijn voor de examencommissie”.

“Dit deden we zo realistisch mogelijk en gingen niet voor het maximale”, vult Marie-José van der Velden aan. “Anders zouden we een ‘no go’ kunnen krijgen. We wilden een ‘ja’, zodat we een gecontroleerde werkvorm voor ons portfolio erbij hebben die we in de opleiding meer kunnen gebruiken”. Alles werd dus goed en zorgvuldig voorbereid en de examencommissie kreeg mondeling uitleg. Maar toen ging de deur dicht. Ook figuurlijk!

Kennis en gedrag
“We kwamen er met de commissie in eerste instantie niet uit! Voor hen was het niet te vertalen naar de generieke eisen waar een commissie naar kijkt. Wij waren juist specifiek bezig met de kennis van de opleiding en daar weten zij weer niets van af. Dus richtten wij het voorstelformulier vervolgens anders in door meer naar de kennis- en gedragspunten uit het KD te verwijzen”, zegt Marie José. “Wat ook hielp was dat we de visie van de school hebben gebruikt in onze herkansing en ons eigen team vooraf erin hebben meegenomen: studenten maatwerk en regie over hun eigen leren bieden”.

Het eerste doel van de twee vakdocenten was vrijstellingen regelen. “Maar ook flexibeler examineren. Door maatwerk te leveren kan dat. Het gaat om studenten erkenning geven, laten zien wat we voor hen doen en hen aangeven dat er opties zijn als iemand meer in zijn of haar mars heeft. Bijvoorbeeld met vakwedstrijden. Nee is makkelijk gezegd evenals doorgaan met de dagelijkse routine. Dat wilden wij niet”, aldus Linda Baeten.

Vormen
Zo werd in de tijd doorgezet, nieuwe mogelijkheden gezocht en gecreëerd, en won de aanhouder om de examencommissie van het Summa College alsnog te overtuigen. “Van dit hele proces hebben we veel geleerd. Ook kregen wij er heel veel energie van”, lacht Linda. “Ja”, vult haar collega Marie-Jose aan. “Uiteindelijk is het examen maar een vorm. Er zijn meer leermomenten om te beoordelen of iemand vaardigheden geleerd heeft. Skills is er ook zo een!” Daarom kijken beide dames de komende tijd naar het curriculum bij apothekersassistent om vakwedstrijden daar in op gaan te nemen. Linda steekt haar ambitie hiervoor niet onder stoelen of banken: “Dit wordt onze volgende stap. Dat er daarna meer opleidingen bij ons mogen volgen!”

Toch zit hen nog iets dwars wanneer ze op het hele traject terugkijken. Aan een vrijstelling op een werkproces koppelt de commissie van het Summa College namelijk automatisch het cijfer 6. Als dit een hele kerntaak zou zijn geweest, had er wel een cijfer aan kunnen worden toegekend. Maar dat was bij de wedstrijdopdracht van Skills Heroes niet het geval.

(G)een 6
”Want dan had volgens ons de examencommissie een hoger cijfer kunnen geven. Nu krijgt de student daardoor ook niet de mogelijkheid cum laude te slagen. Dit vinden wij best wel een ding, want als je een medaille behaalt bij de vakwedstrijden en tot de besten van Nederland in je opleiding hoort, dan is dat toch iets meer waard dan een 6! Die prestatie moet je toch om kunnen rekenen naar een hoger cijfer? Als skills bij hun beoordeling die vertaalslag zou maken, gaat dat ons en andere opleidingen bij de examencommissie helpen. Zeker wanneer we meer willen doen met vakwedstrijden in ons onderwijs“, zegt Linda Baeten tot besluit van dit interview.

Connect:

Laatste nieuws

René Smit, winnaar van de Ir. W. Maas Geesteranusprijs 2024

In 2024 heeft de jury van het Ir. W. Maas Geesteranus Fonds besloten de prijs uit te reiken aan praktijkinstructeur René Smit van het Kempenhorst College in Oirschot. De winnaar is daarmee benoemd tot de meest inspirerende VMBO docent / praktijkinstructeur in het...

Skills The Finals 2024: 73 mbo kampioenen

Nederland heeft er 73 nieuwe vakkampioenen bij! Tijdens Skills The Finals streden ruim 600 mbo-studenten om de beste te zijn in hun vakgebied. Vanavond werden de medailles uitgereikt op het immense podium in de Brabanthallen, met ruim 4.000 bezoekers in de zaal....

Skills The Finals 2024: 20 vmbo kampioenen!

20 vmbo-leerlingen en één regioteam kunnen zich nu Nederlands Kampioen noemen. Tijdens Skills The Finals op donderdag 21 maart streden 160 finalisten in duo’s om de beste te worden in hun vakgebied! In aanloop naar de finales van Skills Talents, deden duizenden...

Zaadje planten bij jonge generaties

“Word jij maar loodgieter?” Die vraag, met de nadruk op ‘maar’, hoor je helaas nog wel eens. Terwijl het een prachtig praktisch beroep is, waarvoor je flink wat in je mars moet hebben! Dat technisch hoogstaande, dat kan niet zomaar iedereen. Daarom zijn de wedstrijden...

Videos

Nieuwsbrief