fbpx

Docent zet nieuw vak op de kaart met Skills Heroes

Dit jaar kunnen studenten maatschappelijke zorg voor het eerst meedoen met Skills Heroes. Docent Douwe Beunk ontwikkelde Skills-opdrachten voor de voorrondes en legde contact met collega’s van andere scholen die nu ook enthousiast zijn. Een uitgelezen kans voor studenten om in een speelse competitie te laten zien wat ze in huis hebben, vindt hij.

Douwe Beunk, docent Maatschappelijke Zorg bij het Albeda Zorgcollege, weet het nog precies: hoe de landelijke Skills Heroes-finale in Zwolle, twee jaar geleden, zinderde van de energie. ‘Die studenten stonden ‘aan’, ze waren zelfverzekerd en trots. Ik wilde dat ook voor mijn studenten, dat ze een levensveranderende ervaring kunnen opdoen. In Rotterdam-Zuid, een kleine wereld, komen ze dat niet vanzelf tegen.’
Probleem was echter wel dat er nog geen Skills-wedstrijd bestond voor het vak Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen, één van de uitstroomprofielen van de opleiding Maatschappelijke Zorg. Studenten leren in die opleiding hoe ze mensen in de ouderenzorg, de psychiatrie of crisisopvang kunnen begeleiden naar zelfstandigheid.

Zorgopleidingen op de kaart
Beunk benaderde het afgelopen jaar veel scholen om te peilen of ze interesse hadden. En dat was zo: twintig scholen doen dit jaar al mee. ‘Ik denk dat je daarmee het vak ook op de kaart zet, want veel mensen denken bij Skills alleen aan beroepen als metselaar of bakker. De soft skills, zoals bij de zorgberoepen, zijn echter net zo geschikt om je in een competitie met elkaar te meten.’

Skills-opdrachten gaan over de echte praktijk
Maar om als vak mee te kunnen doen moeten er natuurlijk Skills-opdrachten zijn. En die waren er nog niet. Beunk pakte het met steun van zijn schoolleiding voortvarend op. Opdrachten voor voorrondes heeft hij zo ontwikkeld dat alle uitstroomprofielen van maatschappelijke zorg (zoals agogisch medewerker of begeleider gehandicaptenzorg ze kunnen gebruiken. ‘Natuurlijk heb ik steeds overlegd met collega’s binnen en buiten de school, met externe partijen en andere Skills-docenten. Startpunt is de kern van het beroep. Dat zit hem voornamelijk in de manier waarop een persoonlijk begeleider zich presenteert en contact legt. Hij moet cliënten coachen en ondersteunen en dat werkt alleen als een cliënt zich op zijn gemak voelt. De nadruk bij de voorrondes zal dus liggen op de interpersoonlijke communicatie.’

Succeservaring voor iedereen waarbij de toppers naar boven komen
Beunk wil twee doelen bereiken met de voorrondes op school: ‘Een succeservaring voor alle studenten, zodat je ze allemaal gezien hebt en ze de mogelijkheid krijgen om zich te onderscheiden. Dus een 6 is goed en die kan voldoening geven. Maar ik wil natuurlijk ook de toppers eruit filteren. Dat betekent dat je criteria scherp moet formuleren en goed aftoetsen. Dat finetunen doen we samen met een groepje docenten uit heel Nederland.’
Inmiddels werkt de docent ook opdrachten uit voor de kwalificatieronde (op 15 januari 2020 bij het Albeda College) en de landelijke Skills Heroes-finale in Leeuwarden.

Skills-opdrachten: actueel en innovatief
Beunk geniet ervan om kennis te delen met zijn collega’s en samen betekenisvolle opdrachten te ontwikkelen en verder de diepte in te gaan. ‘Skills-opdrachten kunnen zo mooi actueel zijn. Natuurlijk moeten ze passen in het kwalificatie dossier, maar je kunt veel innovatiever zijn. Als docent ervaar ik dat als een beloning: dat je met enige jaren ervaring kunt werken aan de ontwikkeling van je vak, te zorgen voor inspirerend en aanstekelijk onderwijs. Ik houd van pionieren en gelukkig geeft mijn school me die kans.’

Gun jij je studenten ook een succeservaring? Ga naar de pagina hoe kan ik meedoen.