De eerste keer Skills Talents: dit leer je ervan (en jouw leerlingen ook)

Voor de eerste keer doet Ralf Ghijsen, docent PIE op het Griendencollege, mee aan de voorrondes van Skills Talents op zijn school. Hoe heeft hij zich voorbereid en wat ervaart hij op de dag zelf? Ghijsen ziet zijn leerlingen fanatiek aan de slag gaan en is zelf ook geïnspireerd om iets nieuws in de les te gaan doen. Lees zijn tips voor een leerzame wedstrijddag.

Vandaag begint de les van Ralf Ghijsen, docent PIE op het Griendencollege in Sliedrecht, net als altijd met een gesprek met de vierdeklassers Basis/Kader aan de grote tafel. De klas is klein, dus dat kan prima. ‘Ik start de dag het liefst rustig op, even contact maken met elkaar. Structuur en regelmaat, dat zet de sfeer voor de hele dag. Ik heb dat meegenomen van mijn ervaring in het praktijkonderwijs’, legt hij uit.

Kwetsbaar durven zijn
Maar het is geen gewone dag: de leerlingen en de docent doen voor het eerst mee aan de voorrondes van Skills Talents. ‘Voor mij is het ook de eerste keer en dat vertel ik open. Dat ik ook tegen iets kan aanlopen wat ik niet weet. Je kwetsbaar durven opstellen als docent vind ik belangrijk, dat je leerlingen normen meegeeft. Zoals eerlijk zijn, respect winnen voor elkaar. Dat moet je later in de maatschappij ook.’

Ghijsen werkt nu twee jaar op deze school, eerst als techniekdocent; daarvoor werkte hij in de bouw. Hij ontwikkelde het vak PIE samen met collega Leonard de Jong die BWI opzette. Nu doen ze alle twee voor de eerste keer mee aan Skills. Omdat de groepen niet zo groot zijn, vindt de wedstrijd plaats in het technieklokaal waar ze normaal gesproken les hebben. ‘Het is wel een beetje druk, maar voor het onderwijs heeft het ook voordelen. Je ziet waar de andere groep aan werkt en soms kun je samen optrekken.’

Inspirerend: video’s kijken van Skills-wedstrijden
‘Mijn voorbereiding op deze wedstrijd? We hebben geoefend met een paar Skills-opdrachten in de les. En ik heb met de leerlingen video’s gekeken van Skills wedstrijden. Zo zagen ze hoe het eraan toe gaat op een wedstrijddag. Ze vonden het spannend om mee te doen, een uitdaging om een volgende ronde te halen. Gisteren hebben wij het lokaal ingericht, materialen en gereedschapskisten klaargelegd.’

Andere manieren van samenwerken oefenen
Nu zijn de leerlingen druk aan de slag met de opdracht. Die is levensecht. Een woningbouwvereniging gaat tientallen woningen renoveren en wil het installatiebureau waar ze mee in zee gaan beoordelen op netheid en nauwkeurigheid. Daarom is de opdracht: maak een montagebord met wandcontactdozen en dubbelpolige schakelaars. Ook moeten de leerlingen zelf metalen beugels ontwerpen en maken om een zonnepaneel aan op te hangen. De docent mag tijdens de wedstrijd geen contact hebben met zijn leerlingen over de Skills-opdracht. Maar hij volgt nauwlettend hoe ze het oppakken. Ghijsen: ‘In de les werken ze meestal met z’n tweeën. Goed om te zien hoe het teamwork met drie nu gaat. Ik denk dat ik dat vaker ga oefenen in de les. En ik kan deze opdracht later nog eens doen. Ik houd ervan om mijn lessen eigentijds te maken en iets nieuws proberen, bijvoorbeeld met drones.’

Oog hebben voor het wedstrijdelement: iedere leerling kan meedoen
Ghijsen ziet dat zijn leerlingen allemaal serieus aan het werk zijn. Kan hij voorspellen wie er gaat winnen? ‘Ik denk dat ik het weet, maar ik zeg het niet! Ik wil niet te veel focussen op winnen of verliezen. Dat kan leerlingen ook afschrikken, als ze gaan twijfelen aan zichzelf of ze het wel kunnen. Als ik zoiets zie, ga ik even met ze in gesprek. Ik begrijp best dat je onzeker kunt zijn op die leeftijd. Ze willen het juist zo goed doen. Het gaat mij niet alleen om de wedstrijd winnen maar vooral dat ze het naar hun zin hebben en goed bezig zijn met hun vak. Dat vind ik belangrijk, dat ze ontdekken wat ze willen en leuk vinden. Daar hebben ze iets aan in hun verdere leven.’