WorldSkills Netherlands wil studenten blijven uitdagen

8 maart 2021 | Blog

Blog Erik van der Zwan, directeur WorldSkills Netherlands

Een jaar geleden vierden wij het succes van Skills The Finals in Leeuwarden. Een geslaagd evenement met 1.000 finalisten uit het vo en mbo en een indrukwekkende prijsuitreiking met bijna 3000 mensen. Een enorm contrast met een week later, toen de lockdown begon en de wereld er ineens heel anders uit zag. Nu, een jaar later, staan wij en de studenten met de spreekwoordelijke lege handen. Want, geen Skills The Finals in 2021. Geen leerlingen en studenten die boven zichzelf uitstijgen tijdens een onvergetelijk finale-evenement.

Wij zien de druk op het onderwijs (vo en mbo) toenemen en de veerkracht bij studenten en docenten averij oplopen. Of het nu gaat om thuisonderwijs of het vinden van een stageplek; studenten worden bijzonder op de proef gesteld. Deze maand had de decentrale editie van Skills The Finals een hoogtepunt moeten worden. Een moment van ultieme uitdaging en een kans om even uit de sleur van thuiszitten en weinig praktijkonderwijs, te ontsnappen. Maar helaas kon ook dit evenement niet doorgaan. Dus rest ons de vraag; hoe kunnen wij bijdragen aan het blijven uitdagen en motiveren van studenten in het vo een mbo?

Na annulering van STF hebben wij alle deelnemers een oorkonde toegestuurd. Een kleine geste, als blijk van waardering voor alle inspanningen in aanloop naar Skills The Finals. Ik heb studenten gesproken en heb respect voor de manier waarop zij met hun teleurstelling omgaan. Ook op social media, waar veel deelnemers met trots foto’s van hun certificaat hebben gedeeld, blijkt dat het begrip voor het annuleren van het evenement aanwezig is. Maar natuurlijk hadden wij hen liever op een andere manier uitgedaagd.

Ook voor de docenten die voortdurend anticiperen op nieuwe situaties, heb ik veel respect. Ga er maar aan staan, steeds weer nieuwe manieren vinden om lessen uitdagend te houden. Nauwlettend volgen wij als WorldSkills Netherlands de ontwikkelingen in het onderwijs en denken wij in mogelijkheden om daaraan bij te dragen. Zo denken wij na over het ontwikkelen van opdrachten voor thuisonderwijs en praktijklessen. Als losse modules kunnen deze mogelijk direct bijdragen aan de uitdagingen waar het onderwijs mee te maken heeft. Aan het begin van de lockdown vorig jaar boden wij ‘thuischallenges’ aan voor het vmbo, dat was een succes en een duidelijke en welkome afwisseling c.q. aanvulling op het programma. Ook werken wij samen met het SBB en het onderwijs aan een keuzedeel en mogelijke inzet van het vakwedstrijden programma als inzet voor de BPV.

Kortom hoe blijf je studenten uitdagen? Kan je met uitdagende Skills opdrachten werken aan het inlopen van achterstanden? Of zelfs aan uitval, door hen extra te motiveren? Vaak horen wij dat studenten vakwedstrijd opdrachten vooral voor zichzelf doen, terwijl een schooltoets juist als een soort van verplichting wordt gevoeld. Het lijkt niet op schoolwerk, maar ondertussen groeien ze erdoor in vakkennis, competenties en inzichten en dat is een zeer waardevolle bijvangst.

Skills wil zich in de komende cyclus verder inzetten met een uitdagend (vakwedstrijd)programma dat samen met het onderwijs en het bedrijfsleven wordt vormgegeven. Daarvoor voeren wij ronde tafelgesprekken, gericht op de toekomst van het vak. We bespreken onderwerpen zoals bedrijfsleven-, markt- en onderwijsbehoeften, maar ook de vraag hoe wij studenten kunnen blijven uitdagen. Tot nu toe zijn de uitkomsten bijzonder waardevol voor beide kanten en een kwaliteitsimpuls voor de opdrachten. Innovaties worden hierdoor gestimuleerd en ook competenties die jonge vakmensen extra waardevol maken worden goed uitgesproken.

De impact van vakwedstrijden op de deelnemers gaat veel verder dan sec de wedstrijd zelf. Hoe de wedstrijden hen inspireren. En ervoor zorgen dat zij boven zichzelf uitstijgen op hun eigen niveau. Dit motiveert ons om vol vertrouwen vooruit te kijken. Om na te blijven denken over oplossingen voor het onderwijs en hieraan een waardevolle bijdrage te blijven leveren. Juist nu. Iedereen die daarover mee wil denken, nodig ik van harte uit.

Erik van der Zwan
Directeur WorldSkills Netherlands

Connect:

Laatste nieuws

Voorrondes verpleegkundige en verzorgende IG bij het Horizon College

Vrijdag 15 oktober vonden op het Horizon College de voorrondes verpleegkundige en verzorgende IG plaats. 24 studenten hebben tegen elkaar gestreden om de beste te worden van het Horizon college en zich te selecteren voor de kwalificatiewedstrijd. Ingrid Mathot, Skills...

Voorronden bij Deltion College

Promoteam-lid Sander Damsma, oud-deelnemer aan vakwedstrijd sanitaire- en verwarmingstechnicus, was op dinsdag 12 oktober aanwezig bij de voorrondes op het Deltion College. Deltion College organiseert maar liefst 21 voorrondewedstrijden, gisteren waren de deelnemers...

Voorronde hovenier bij het Lentiz onderwijsgroep

Om te bepalen wie Lentiz onderwijsgroep mag vertegenwoordigen tijdens de kwalificatiewedstrijden en/of de finale, houden ze bij Lentiz deze periode voorrondes. Op 12 oktober werd de voorronde hovenier gehouden. Yvonne Lankwarden is Skills coördinator voor de Skills...

Persoonlijke aanpak trekt studente over de streep bij techniekstudie

Een inspirerend beroep van een familielid, een docent die in je gelooft: daarom volgt Laura Kortekaas met plezier en zelfvertrouwen de mbo-opleiding luchtvaarttechniek en sleutelt ze nu aan helikopters bij Defensie. Lees meer over haar ervaring als vrouw in de...

Videos

Nieuwsbrief