Samen sterk: Inspiratie rondom de kwalificaties
Volg je WorldSkills Netherlands nog niet of wil je ons taggen? Hier zijn alle social kanalen op een rijtje!
Storytelling
Goede storytelling is de sleutel tot betrokkenheid op social media en blogs. Hier zijn enkele tips om sterke verhalen te creëren:
Humor
#hashtags
Hashtags vergroten het bereik doordat ze je content tonen aan mensen buiten je directe volgers. Op platforms zoals TikTok en Instagram kan een goed geplaatste hashtag ervoor zorgen dat je post viraal gaat, vooral onder een jonger publiek. Ook kunnen wel elkaar versterken door dezelfde hashtags te gebruiken.
Belangrijke hashtags rondom de wedstrijden
#skillstalents #vmbo #skillsheroes #mbo #stf25 #SkillsTheFinals
Hier zijn enkele richtlijnen voor populaire platforms:
- Instagram: Gebruik 5-10 relevante hashtags. Dit platform laat je veel hashtags gebruiken, maar overdrijf niet. Hashtags werken hier goed omdat gebruikers vaak hashtags volgen om interessante content te vinden.
- TikTok: TikTok draait om trending hashtags. Gebruik populaire en trending hashtags in combinatie met jouw eigen merk of onderwerp-specifieke hashtags (#ict, #techniek). Kijk naar de For You-pagina voor inspiratie, want de algoritmen van TikTok belonen trendy, actuele hashtags.
- YouTube: Hashtags zijn iets minder belangrijk op YouTube, maar voeg ze toe in de beschrijving van de video om context te geven. Zorg er hier vooral voor dat je titels en beschrijvingen keywords bevatten die mensen zoeken.
- Facebook: Hashtags spelen hier een minder grote rol, maar gebruik er een paar om te categoriseren.
Plaatjesparadijs
ontdek de promotiemiddelen
Voor de kwalificaties en promotie van Skills The Finals hebben we een schat aan promotiemateriaal klaarliggen. Soms kan het even zoeken zijn naar wat je nodig hebt, dus om je op weg te helpen, hebben we alles overzichtelijk voor je opgesomd. Duik in de mogelijkheden en haal eruit wat jouw event écht laat stralen!
Advies & eigen creaties
Ondanks de uitgebreide materialen die we al hebben, kan het zijn dat jij nét dat speciale promotiemiddel in gedachten hebt dat nog niet bestaat. Wil je unieke banners, vlaggen of ander drukwerk? In onze mappen vind je alle benodigde logo’s en huisstijl elementen. Ons huisstijlhandboek is er om je te helpen je ontwerp helemaal on-brand te maken. Ook hebben we een fotobank beschikbaar voor krachtige visuals. Hulp nodig? Aarzel niet om contact met ons op te nemen; we denken graag mee om jouw promotiemateriaal precies goed te krijgen!
Bestaand promotiemateriaal
Hier vind je de toegang tot onze Dropbox met alle promotiematerialen: roll-up banners, online banners, posters en meer! Een paar tips voor het optimale gebruik:
- Klik op dit icoontje om de Dropbox in een nieuw venster te openen voor een overzichtelijkere layout.
- De materialen zijn gesorteerd in mappen voor Skills Heroes, Skills Talents, Skills The Finals, Team Netherlands en WorldSkills Netherlands. Voor de KW’s gebruik je vooral de Skills Heroes & Skills Talents mappen.
- Voor zowel SH & ST is er veel essentiele wedstrijdaankleding beschikbaar. Denk aan stilte bordjes, naambordjes etc.
- Inspireer deelnemers en bezoekers door tijdens en na de KW’s alvast een sneak peek van Skills The Finals te delen! Zo creëer je enthousiasme en motiveer je deelnemers om door te stromen naar het grote finale-event.
Kortom, alles wat je nodig hebt voor een succesvolle promotie ligt binnen handbereik!
SPOT DE TRENDS
Om up-to-date te blijven met de laatste trends op TikTok en Instagram Reels, kun je de volgende tips gebruiken:
TikTok trends
TikTok biedt zelf een geweldige tool genaamd het TikTok Creative Center, waar je actuele statistieken en trends kunt zien, inclusief de populairste muziek, hashtags, en video’s. TikTok biedt ook een speciale pagina waar je de meest actuele trends kunt volgen. Bekijk deze Trends-Van-Nu-Paginaom direct inzicht te krijgen in wat op dit moment populair is.
Instagram trends
Volg relevante accounts
leerling- en studentinfluencers
De deelnemers van jouw school zijn de beste ambassadeurs! Ze kennen hun leeftijdsgenoten en weten wat aanspreekt. Als je je eigen studenten inzet als influencers, wordt je boodschap authentieker en bereikt deze makkelijker andere jongeren. Hiernaast zijn een paar manieren waarop je leerlingen kunt inzetten als influencers.
- Student Takeover
Laat een student het Instagram- of TikTok-account van de school overnemen voor een dag. Ze kunnen bijvoorbeeld de voorbereiding voor de wedstrijd filmen, een “day in the life” doen of hun ervaringen delen tijdens een kwalificatiewedstrijd. Dit maakt de content authentieker en relevanter voor andere jongeren.
- Behind the Scenes Vlogs
Studenten kunnen korte vlogs maken waarin ze hun ervaringen tijdens de wedstrijd delen. Dit soort “behind-the-scenes”-content doet het goed, omdat het anderen een kijkje geeft in wat er echt gebeurt. De studenten/leerlingen leveren deze vlogs bij jullie aan.
- Challenges
Creëer een leuke challenge op TikTok of Instagram Reels waar studenten aan mee kunnen doen. Bijvoorbeeld een korte video waarin ze hun vakgebied promoten. Voeg een school-specifieke hashtag toe om iedereen te laten participeren.
6 tips & Tricks voor een persbericht
Ook in een wereld die steeds digitaler wordt, blijft offline communicatie een belangrijke troef voor het versterken van je boodschap. Een goed persbericht is daar een perfect voorbeeld van. Met deze 6 tips en tricks zorg je ervoor dat jouw persbericht de aandacht trekt en het gewenste effect bereikt, zowel online als offline.
Bedenk wie is de ontvanger van het bericht: waarom zou hij/zij interesse hebben in dit nieuws?
Bepaal een goede onderwerpregel die de lezer nieuwsgierig maakt (denk aan een krantenkop)
Schrijf een kort en informatief stuk (wat is de kern van je nieuws) zonder uit te wijden over randzaken
De belangrijkste informatie staat in de eerste alinea. In de daarop volgende alinea’s kun je het wat verder toelichten, geef met subheadings aan waar de alinea over gaat (dat maakt het makkelijk ‘scanbaar’)
Aanvullende informatie (bv over je organisatie, project of projectpartners en contactgegevens voor meer informatie) zet je onder de streep bij ‘noot voor de redactie’
Verstuur het bij voorkeur naar persoonlijke contacten ipv het algemene redactieadressen. Vooraf even bellen of contact zoeken met de redacteur die over het onderwerp gaat werkt ook goed.
Maak je eigen roll-up banner!
Wil je jouw kwalificatiewedstrijden écht laten opvallen? Gebruik dan onze handige Roll-up banner/banier template! Met dit template voeg je eenvoudig je eigen foto’s en logo’s toe, zodat jouw wedstrijden een unieke uitstraling krijgen. Volg onderstaande stappen, en je hebt zo een prachtige banner klaar om te bestellen.
Stap voor stap:
Download het Template Download de volledige map SH_banier_template – anders kan er een foutmelding verschijnen.
- Open het .indd bestand
Heb je een oudere versie van InDesign? Geen zorgen, gebruik dan het .idml bestand. - Lettertypen problemen? Klik “Overslaan”
Als er een melding komt over “Ontbrekende lettertypen,” kun je deze eenvoudig overslaan. - Logo toevoegen
Open Verkenner (Finder op Mac), zoek het logo dat je wilt gebruiken, en sleep het naar InDesign. Plaats het bovenop het zwarte vierkant met de tekst “Plaats je logo.” - Foto toevoegen
Herhaal stap 3, maar sleep nu je foto naar het gebied “Plaats je foto.” - Exporteren als PDF
Klaar met ontwerpen? Ga dan naar Bestand > Exporteren. Kies als bestandsformaat Adobe PDF (afdrukken). Stel de PDF-kwaliteit in op Hoge Kwaliteit Afdrukken, en zorg dat Marks and Bleeds > Use document bleed settings is aangevinkt. Exporteer je bestand, en je banner is klaar om naar de drukker te gaan!
En voilà! Jouw banner is klaar om te shinen bij de kwalificatiewedstrijden. Veel succes!
download de template hier
10 gen z begrippen om te kennen
Bet – In plaats van “oké” of “zeker” zeggen, gebruikt “bet” om iets te bevestigen.
“Gaan we vanavond uit?” “Bet.”
Slay – Wordt gebruikt om iemands succes of stijl te vieren. “Slay” betekent dat iemand iets geweldig doet met zelfvertrouwen.
“Je hebt die presentatie echt geslayed!”
Brat summer – Een seizoen van zorgeloos plezier en genieten. Afgeleid van het album BRAT van Charli XCX.
“Ik leef mijn beste brat summer!”
+1000 Aura – Een “nieuwe” manier om je sociale status te beschrijven. Als ik een backflip doe is dat bijvoorbeeld +1000 aura, als ik val is dat -1000 aura.
“+1000 aura voor die backflip!”
Si maatje – Een vrolijke en informele manier om “ja vriend” of “ja maat” te zeggen.
“Gaan we pizza halen?” “Si maatje!”
Loev – Een speelse manier om “love” te zeggen, vooral online.
“Ik heb zoveel loev voor die serie!”
Poekies – Een lieve manier om vrienden of geliefden aan te spreken, vergelijkbaar met “schatjes.”
“Zien we elkaar straks, poekies?”
Very mindful, very demure – Wordt ironisch gebruikt om aan te geven dat iemand ontspannen of gedetailleerd met iets bezig is, maar met een knipoog.
“Dat nieuwe kookproject? Very mindful, very demure.”
Big flex – Wordt gebruikt om iets aan te duiden waar je trots op bent en wat je wil laten zien.
“Die nieuwe sneakers zijn een big flex!”
Rizz – Staat voor charisma of aantrekkingskracht, vooral als iemand moeiteloos charmeert.
“Hij heeft echt rizz, iedereen valt voor hem.”
Kant-en-klare teksten
Ready, Set, Go! Wij maken het jullie makkelijk om de spanning en het enthousiasme rondom de kwalifictaiewedstrijden in de spotlights te zetten. Met onze kant-en-klare content – speciaal ontworpen voor sociale media en jullie website – hebben jullie in een handomdraai alle ingrediënten voor wervende berichten. Denk aan posts om de kwalificatierondes aan te kondigen, updates tijdens de wedstrijden en een bedankje na afloop. Zie het als een basisrecept: de teksten zijn af, maar jullie zijn vrij om de toon naar eigen smaak te verfijnen en aan te passen voor een perfecte match met jullie eigen smaak.