Wedstrijdschrijver/labmaster bij Skills Heroes

19 mei 2020 | Vrijwilliger rol

Skills Heroes is altijd op zoek naar enthousiaste mensen!

WorldSkills Netherlands (WSNL) zet zich in ter promotie van het beroepsonderwijs en vakmanschap bij jongeren. We helpen jongeren hun skills te ontdekken en te ontwikkelen. Dit doen we onder andere door het organiseren van vakwedstrijden voor vmbo’ers (Skills Talents) en mbo’ers (Skills Heroes). Skills Heroes wordt georganiseerd door WSNL in opdracht van (o.a.) 53 MBO-instellingen en het ministerie van OCW.

WSNL ontwikkelt, onder de naam Skills Heroes, in samenwerking met onderwijs en bedrijfsleven ruim 50 vakwedstrijden voor het MBO. Er zijn wedstrijden voor verschillende niveaus en leerjaren. Studenten krijgen de kans om hun talenten te laten zien in diverse vakrichtingen. De Skills Heroes vakwedstrijden worden georganiseerd om excellentie in vakmanschap te bevorderen.

Skills Heroes start met voorrondes op de eigen school waarvoor WSNL de wedstrijdopdrachten ontwikkelt. De winnaar(s) van de voorrondes mogen deelnemen aan de kwalificatiewedstrijden, waarbij zij strijden tegen studenten van andere mbo-instellingen. Deze wedstrijden vinden plaats op diverse mbo-instellingen in het land. De winnaars van de kwalificatiewedstrijd gaan door naar de nationale finale, waar bepaald wordt wie zich nationaal kampioen mag noemen in zijn/haar vakgebied.

Doel en rol van wedstrijdschrijver/labmaster

Voor de totstandkoming van de Skills Heroes wedstrijden worden schrijvers ingezet. De schrijver komt uit het onderwijsveld of bedrijfsleven en is betrokken bij en/of heeft affiniteit met de vakwedstrijd die hij/zij ontwikkelt.

Het ontwikkelen van de opdracht met bijbehorende beoordelingscriteria en de inventarislijst valt onder de verantwoordelijkheid van de schrijver binnen de kaders die gesteld worden door de organisatie. Tijdens Skills The Finals wordt de schrijver ingezet als labmaster onder de supervisie van een clustercoördinator.

Ambities

Ten aanzien van de ontwikkeling van wedstrijden gelden de volgende ambities:

  • Wedstrijden vormen een afspiegeling van de hedendaagse beroepsuitoefening zoals die zich toont in de dagelijkse praktijk van beroepen.
  • Wedstrijdopdrachten komen voort uit –en zijn herleidbaar tot- de kerntaken en werkprocessen van het betreffende beroep zoals vermeld in de kwalificatiedossiers.
  • Wedstrijdopdrachten zijn opgesteld en gevalideerd door zowel bedrijfsleven als onderwijs.
  • Wedstrijden maken excellentie in vakmanschap zichtbaar, excellentie overstijgt daarbij competentie.

Competitie Registratie Systeem (CRS)

WorldSkills Netherlands maakt gebruik van een CRS (www.skillscrs.nl). Hierin worden de opdrachten ontwikkeld (Ontwikkeltool), de inventarislijsten opgesteld (Inventaristool) en de wedstrijd georganiseerd (Wedstrijdtool). Door het gebruik van de tools worden de wedstrijden ontwikkeld en uitgevoerd volgens een vast format. Dit format wordt in een training besproken en omvat de volgende onderdelen: Opdrachtomschrijving Om studenten (en docenten) vooraf te informeren (in algemene zin) over de wedstrijdopdracht, wordt algemene (vooraf)informatie over de wedstrijdopdracht verstuurd naar de scholen en deelnemers.

Beoordelingscriteria

Iedere wedstrijd is voorzien van vooraf gedefinieerde beoordelingscriteria die zijn afgestemd in het team van ontwikkelaars én met WorldSkills Netherlands.

Werkplek- en inventarislijst

Om de wedstrijden op locatie goed te kunnen organiseren en uitvoeren, is heldere en overzichtelijke informatie nodig over de benodigde machines, materialen en te gebruiken ‘ingrediënten’. Daarnaast moet weergegeven worden wat de deelnemers wel en niet mee mogen (of moeten) nemen (of gebruiken) tijdens wedstrijdopdrachten; de zogenaamde inventarislijst. Voor de finale wedstrijd wordt dit opgemaakt in de CRS Inventaristool.

Opdrachtontwikkel- en uitvoeringsproces

De schrijver levert na afstemming met de tegenlezer vóór de deadline de wedstrijdopdracht aan in de CRS ontwikkeltool.

  • Vervolgens kijkt de assessment advisor naar de beoordelingscriteria en geeft de wedstrijd OF door aan de onderwijskundige OF zet deze terug naar de schrijver om bij te stellen op aspecten.
  • De onderwijskundige beoordeelt onder meer de samenhang tussen de wedstrijdopdracht en het kwalificatiedossier, de duidelijkheid, overzichtelijkheid en de toepassing van het format. Nadat de onderwijskundige akkoord heeft gegeven gaat de wedstrijdopdracht naar de neerlandicus.
  • Vervolgens wordt de wedstrijdopdracht besproken met het team dat betrokken is bij de wedstrijduitvoering tijdens een overdrachtsessie.
  • Nadat alle onderwerpen zijn besproken tijdens de overdracht, is duidelijk welke werkzaamheden er (nog) verricht moeten worden en door wie om tot een goede wedstrijd te komen. Vanaf de overdracht is de clustercoördinator verantwoordelijk voor de vertaling van de betreffende wedstrijd binnen de kaders die gesteld worden door de organisatie. Er zullen contactmomenten zijn met de schrijver wanneer het zaken betreft waar alleen de schrijver over de specifieke inhoudelijke kennis beschikt. De clustercoördinator streeft ernaar deze momenten tot een minimum te beperken.
  • Na een laatste controle wordt de wedstrijd definitief vastgesteld en gepubliceerd. Hiermee komt een wedstrijd beschikbaar voor uitvoering en worden organisaties en deelnemers volgens een vast publicatieschema geïnformeerd.

Profiel

Om als schrijver en labmaster aan de slag te kunnen gaan, is het van belang dat hij/ zij:

  • ICT vaardig is;
  • Minimaal 5 jaar werkervaring heeft in het onderwijs/bedrijfsleven van het betreffende beroep;
  • Bekend is met de opbouw van het betreffende kwalificatiedossier;
  • Bekend is met vakwedstrijden;
  • Bekend is met of zich wil verdiepen in de opzet en ontwikkeling van toetsing/ wedstrijden en bijbehorende beoordelingscriteria en opzet;
  • Kan omgaan met werkdruk

Tijdsinvestering*

Finale-opdrachtontwikkeling 20-32 uur Bijwonen kick off, overdracht en terugkomdag: 16 uur Alle dagen aanwezig tijdens Skills The Finals 20 (en eventueel bij de opbouw van de wedstrijdvloer) 40-60 uur *Uiteraard is e.e.a. afhankelijk van ervaring en bekendheid met het ontwikkelen en de organisatie van vakwedstrijden.

Contactgegevens

Voor meer informatie over de rol van wedstrijdcoördinator kunt u contact opnemen met:
088 – 080 88 82
info@skillstalents.nl

Bekijk in beeld wat we zoal doen:

Connect:

Laatste nieuws

Vakwedstrijden: Succes dankzij persoonlijke aandacht

Hoe maak je vakwedstrijden voor het vmbo en mbo tot een succes, zodat zowel studenten als de school ervan profiteren? Het geheim ligt in het slim combineren van verschillende factoren, waardoor opleidingen een positief imago krijgen bij oriënterende studenten. Corné...

Mariëtte Hamer, nieuwe voorzitter WorldSkills Netherlands

Mariëtte Hamer volgt per 1 januari 2025 Jan van Zijl op als (onafhankelijk) voorzitter van het bestuur van WorldSkills Netherlands. De vakwedstrijden van WorldSkills Netherlands zijn inmiddels uitgegroeid tot waardevolle talentontwikkelings-programma’s waar jongeren...

“Als examencommissie hebben we geen enkele twijfel meer”

De examencommissies van Summa in Eindhoven zijn absoluut geen ‘amateurs’. En het team Zorg en Welzijn ook niet! Samen met de skills coördinator werkte het team met volle overtuiging aan het inbrengen van skills-prestaties van studenten bij de examens. Het kan en de...

Willem van de Ven wint Berg Award 2024!

Tijdens het Team Netherlands afscheidsfeest The Final Celebration ontving Willem van de Ven (Summa College) de Berg Award 2024. Willem ontving de prijs voor zijn inspanning en grote enthousiasme voorafgaand en tijdens WorldSkills 2024. Metselaar Bram van Heugten (Ter...

Syta’s Verhaal: van vwo naar mbo

Syta's reis begon op het vwo, waar ze hard voor moest werken. "In het derde jaar ben je verplicht een vakkenpakket te kiezen dat moet aansluiten bij een eventuele vervolgopleiding, maar zo'n pakket vond ik niet op het hbo of de universiteit." Een moeilijke keuze met...

Videos

Nieuwsbrief