Contact - deelname kwalificatiewedstrijd

Meest gestelde vragen

Wat is een kwalificatiewedstrijd?

Tijdens een kwalificatiewedstrijd wordt duidelijk of jouw student(en) door mogen naar de nationale finale. Geselecteerde deelnemers van meerdere scholen gaan onderling de strijd met elkaar aan.  Soms is deze wedstrijd verspreid over meerdere dagen. Als dit het geval is wordt er door middel van indeling bepaald op welke dag de wedstrijd van de student plaatsvindt.

Let op! Uiterlijk 1 november moeten de namen van deelnemers aan de kwalificatiewedstrijden door de school zijn aangemeld bij Skills Heroes.

Hoe wordt een kwalificatiewedstrijd beoordeeld?

Deelnemers en begeleiders ontvangen ongeveer 2 werkdagen na deelname aan een kwalificatiewedstrijd het beoordelingsformulier per e-mail. In deze beoordeling vinden zij hun resultaten n.a.v. het *juryrapport terug. Aan de hand van deze beoordeling kunnen deelnemers goed zien hoe zij hebben gescoord. Handig, want zo hebben zij een goed overzicht in wat goed gaat en waar eventuele verbeterpunten liggen.

*De juryleden zijn onafhankelijk en niet werkzaam bij WorldSkills Netherlands, het oordeel en bevindingen worden volgens vastgestelde kwaliteitsrichtlijnen uitgevoerd, derhalve is de uitslag bindend.

Waarop wordt de inhoud van de opdrachten gebaseerd?

De wedstrijden zijn gebaseerd op de KDs, maar de KDs zijn niet leidend. Schrijvers kunnen namen van kerntaken, werkprocessen e.d. toevoegen c.q. wijzigen. Omdat wedstrijden geen examens zijn, is dit toegestaan. Graag willen we ook dat innovatieve zaken in de wedstrijd komen die nog niet in de crebo’s staan.

Bij de ontwikkeling van opdrachten gaan wij het liefst uit van de meest recente versie van de Kwalificatiedossiers (KD). De mogelijkheid kan bestaan dat studenten/deelnemers die onze wedstrijden volgen (mogelijk) een opleiding op basis van het niet meest recente dossier, i.v.m. het jaar van instroom volgen.

Waar vind ik specifieke informatie over de kwalificatiewedstrijden?

Kijk voor actuele informatie, zoals de locatie en datum van de kwalificatie van jouw wedstrijd op de wedstrijdpagina. Je ziet op deze pagina alle informatie die op dit moment bekend is over de wedstrijd.

Meer informatie is ook terug te vinden in het downloadcentrum van het CRS.

Waar kan ik uitslagen terugvinden van de kwalificatiewedstrijden?

De 8 kandidaten met de hoogste score gaan door naar de finale.

Ook als de wedstrijd verdeeld wordt over meerdere dagen, wordt er gekeken naar de deelnemers met de hoogste score. De kwalificatiewedstrijden worden altijd gehouden op dezelfde locatie met dezelfde juryleden.  De uitslagen worden de volgende dag (of na vrijdag op maandag) voor 12.00 uur op de wedstrijdpagina van de Skills Heroes website bekend gemaakt.

Wanneer zijn de kwalificatie opdrachten beschikbaar?

Zes weken voor de kwalificatiewedstrijd wordt automatisch vanuit het CRS de volledige opdracht gemaild naar de deelnemers en begeleidend docent.

Daarnaast ontvang je van de organiserende school een uitnodiging zodat je weet wanneer je, hoe laat en waar aanwezig moet zijn en bij wie je je moet melden.

De Skills coördinator en organisator van de school/kwalificatiewedstrijd kan de opdracht uit het CRS downloaden. De opdracht staat klaar in het CRS onder ‘te organiseren’ en kan vervolgens onder documenten gedownload worden. Dit is ook beschreven in de helptekst van CRS onder het vraagteken en staat duidelijk omschreven in de handleiding die je vindt in het downloadcentrum van het CRS.

De Skills coördinatoren en docenten die geen deelnemer begeleiden of kwalificatiewedstrijd organiseren krijgen de kwalificatie opdracht niet toegestuurd en kunnen deze niet in CRS downloaden. Dit is bewust gedaan, als zij de opdracht willen kunnen ze deze aan de deelnemer en/of begeleidend docent vragen.

Waar kan ik extra oefenopdrachten vinden?

Wil je jouw studenten extra goed voorbereiden op de aankomende wedstrijden, dan kun je ze de oefenopdrachten laten uitvoeren. Deze kun je terugvinden in de “opdrachtenbibliotheek” in het CRS. Hiervoor dien je wel eerst even in te loggen.

Staat jouw vraag er niet tussen?

Als jouw vraag er niet tussen staat, dan kun je gerust contact met ons opnemen.