Het is weleens passen en meten maar docent Daisy Baarda van het Fioretti College kan meestal goed uit de voeten met Skills Talents-opdrachten voor de voorrondes. Met het team Zorg en Welzijn dat straks naar de provinciale kampioenschappen gaat, zet ze na de kerst de puntjes op de ‘i’.
Het Fioretti College in Hillegom doet elk jaar mee aan Skills Talents; de wedstrijden leven echt in de school. Het team Zorg en Welzijn van vorig jaar werd nationaal kampioen: hun posters hangen als inspiratie in de gang. Daisy Baarda, docent Zorg en Welzijn, gaat zich met haar nieuwe team, Brechtje, Anouk en Angela, goed voorbereiden op de provinciale kampioenschappen. ‘Ik nodig de winnaars van vorig jaar uit die nu op het mbo studeren, om weer even terug te komen op hun oude school. Dan kunnen ze alles vertellen over hun ervaring.’ Verder gaat ze met de leerlingen om tafel zitten om te bespreken wat ze willen oefenen en gaan ze trainen, buiten de gewone lestijd om.
Pittige opdrachten van Skills Talents: dat zegt wel iets als je wint
Daisy vindt de Skills-opdrachten voor de voorrondes best pittig en qua tijdsduur weleens moeilijk in de les in te passen. ‘Het zijn lastige opdrachten, dus neem het serieus. Dat vertel ik de leerlingen. Moeilijk is bijvoorbeeld dat er in de opdrachten theoretische begrippen staan, die wij soms in de praktijk anders noemen. Wij hebben het niet over anamnese, maar over zorgdossier. Dus dit soort dingen ga ik ook met de leerlingen doornemen in de voorbereiding op de volgende wedstrijd.’
Inspirerende collega’s ontmoeten
Daisy kijkt met plezier terug op de finale waar haar leerlingen vorig jaar aan meededen. De LOB-activiteiten die tijdens de finale waren georganiseerd hebben echt een toegevoegde waarde voor de leerlingen, aldus de enthousiaste docent. Zelf vindt ze de contacten met collega’s van andere scholen tijdens de Skills-wedstrijden inspirerend. ‘Je hebt het met elkaar over schoolexamens, hoe zij dat aanpakken. Nieuwe ontwikkelingen op je vakgebied bespreek je. En ik realiseer me dat wij op onze school veel keuzevakken aanbieden: dat is niet op iedere school zo. Erg leerzaam dus.’
Onverwachte emoties, ook bij docenten
Leerlingen laten zich graag uitdagen, juist door het competitie-element, vindt Daisy. ‘Want het gaat echt ergens om. En voor mij dus ook. Toen die meiden vorig jaar wonnen, speelden ook bij mij de emoties mee. Want je bent zo intensief met elkaar aan het werk en je wilt zo graag dat het lukt. Als dat dan gebeurt, ben je zo blij en trots op ze!’ Maar ook als een team niet op de eerste plaats eindigt, besteedt de school er uitgebreid aandacht aan: met een bijeenkomst op het schoolplein en een cadeautje voor hun inzet. ‘Dat is ook belangrijk, want al zijn de leerlingen dan misschien niet de allerbeste van Nederland, ze zijn wel de beste van de school.’