Kwalificatieronde: vol concentratie je vakkennis laten zien

Mijn docent mag geen contact met me hebben tijdens de wedstrijd, maar het feit dat hij er is steunt me enorm, vindt Robin van Kraanen, mbo-studente pedagogisch medewerker.
Luuk Smulders, docent drama en sociale vaardigheden bij de opleiding Kind en Educatie van het Koning Willem I-College in ’s-Hertogenbosch en Robin van Kraanen (18) zaten vanmorgen al om 6 uur in de trein naar Zutphen, voor de kwalificatieronde pedagogisch medewerker van Skills Heroes. De Broodfabriek is de arena waar vandaag en morgen zestien studenten strijden om acht finaleplaatsen. Kachels loeien in de pauze: ze worden laaggezet als de studenten opkomen voor hun vakwedstrijd want dan moet het stil zijn. Het is spannend, maar de sfeer is gemoedelijk.

Improvisatie uitdaging bij Skills Heroes-opdracht
Luuk moet weleens op zijn handen zitten als hij zijn student een wedstrijdopdracht ziet maken. Er mag immers geen contact tussen hen zijn. Vandaag kijkt hij toe hoe Robin de aandacht weet vast te houden van een groepje vijfjarigen. De opdracht: lees kinderen van de buitenschoolse opvang een verhaal voor en koppel er een activiteit aan vast die past bij hun ontwikkelingsfase.

Robin heeft ervoor gekozen een drama-element toe te voegen: ‘Het voorleesboek Koning Koen en de draak leek me spannend voor de kinderen. Ik heb een activiteitenschema gemaakt en de verantwoording geschreven. Toen heb ik een draak en een kroon geknutseld, waarmee de kinderen straks om de beurt een gevecht kunnen uitbeelden. De kinderen kennen mij natuurlijk niet, dus dat is best spannend. Blijven ze geconcentreerd? Je moet steeds improviseren.’

Vaktalent laten zien
Bij het voorlezen betrekt ze de kinderen actief, stelt vragen en toont de plaatjes uit het boek. Ze doen allemaal mee in het spel om met de draak te vechten. ‘Mooi om te zien hoor’ zegt Luuk na afloop, ‘bij het begin zag ik al dat alle kinderen heel nieuwsgierig waren naar jouw draak. Eerst begon je les rustig, met voorlezen, daarna de activiteit en het eindigde ook weer in rust, toen je de kinderen liet tekenen. Ik hoop dat de jury heeft kunnen zien hoe goed je interactief hebt gewerkt met deze kinderen. Je hebt talent, dat zag ik al in de les!’

De pedagogisch medewerker in opleiding – ze is 2e jaars – hoort het aan met een klein lachje: de spanning stijgt. Want wie door mag naar de finale wordt morgen pas bekend gemaakt. Wat als ze het niet wordt? ‘Ja, dan vind ik het natuurlijk heel jammer! Maar het is erg leuk om mee te doen. Ik heb er veel van geleerd, ook van de manier waarop andere studenten de opdracht aanpakken.’

Goed voorbereid en extra geleerd
Ter voorbereiding heeft Robin extra aandacht besteed aan schrijfvaardigheid Nederlands en heeft ze tips van de vakdocenten pedagogiek meegekregen. Ook ervaart ze fijne steun van klasgenoten. ‘Ik houd van dit vak, het past echt bij mij. Mijn ambitie is om na deze opleiding verder te studeren, misschien wel mijn master orthopedagogiek te gaan halen.‘