Soms krijg je kippenvel als je iets bijzonders hoort of leest. Zo ook in dit geval. Want omgaan met tegenslagen en doorzetten is al bijzonder. Maar je missie ervan maken dat je iets kunt bereiken ondanks alle beperkingen is goud waard. Wanneer je hier vervolgens je (levens)werk van maakt en anderen wilt overtuigen, dan bén je goud! Dorethy Hassink is haar naam, een meid met een missie, dankzij vakwedstrijden!
Hiervoor gaan we terug naar hoe het allemaal begon. “Mijn middelbare schoolloopbaan was er een met ‘afslagen’ die niet leuk waren”, zegt Dorethy. “Door mijn lichamelijke beperkingen -ik heb onder meer chronische astma- viel ik regelmatig uit. Ik was daardoor veel aan huis gekluisterd en moest thuisonderwijs volgen. Dat maakte mij onzeker of ik wel iets kon bereiken. Na mijn middelbare school ben ik toen naar ROC van Twente gegaan.”
Power
De opleiding onderwijsassistent werd de eerste opleiding die ze weer regulier kon volgen en waar ze met de lesprogramma’s normaal mee kon doen. “Dorethy viel daar op, want ze toonde power en doorzettingsvermogen. Door haar perfectionisme en karakter wilde ze elke dag laten zien wat ze kon”, aldus haar docent Petra Koopman. Daarom vroeg Petra haar op school mee te doen aan de voorronden van de vakwedstrijd onderwijsassistent. Hier viel ze op door haar uitstraling, haar didactisch vermogen en haar zelfvertrouwen.
Skills coördinator Natasja Bosvelt vult docent Petra aan: “Voor ons is onderwijsassistent een relatief grote voorronde, omdat het vak praktisch is en er onverwachte dingen kunnen gebeuren. Je werkt tenslotte met jonge mensen. Daarom is de voorbereiding erg belangrijk. Als je in de finale terecht komt, krijg je niet alleen casuïstiek uit de beroepspraktijk maar werk je ook met kleine kinderen die letterlijk en figuurlijk alle kanten op gaan. Deze echte dimensie maakt het voor deelnemers extra spannend.”
Fouten
Dat beaamt Dorethy. “Toen ik uiteindelijk in de finale stond, wist ik echt niet wat mij allemaal te wachten stond. Niet alles kan echter goed gaan en het gaat ook niet zoals je van tevoren hebt bedacht. De meeste andere deelnemers keken naar wat allemaal goed ging. Dat deed ik ook, maar ik had tevens mijn twijfels, zag mijn eigen fouten en benoemde ze in mijn presentatie.” In reactie zegt haar docent, dat “juist reflectie onderdeel van de opleiding en het examen is. Door dat in de finale aan te geven, nam Dorethy het geleerde en de ervaring eigenlijk al mee naar het examen en haar eigen beroepspraktijk”.
Het werd een eerste plaats en dus goud voor onderwijsassistente Dorethy. En nog meer: “Zelf had ik dit niet verwacht. Het was voor mij een wonder boven wonder en een droom die uitkwam. Vooraf had ik gezegd dat door deel te nemen aan vakwedstrijden ik andere mensen met beperkingen wilde laten zien dat je tegenslagen kunt overwinnen. Dat is nu mijn motivatie en missie geworden: elk kind dit laten zien en aangeven dat iedereen een sterretje, talent en dus een kans in de maatschappij heeft!”, zegt Dorethy met klemtoon in haar stem.
Missie in praktijk
“Deelnemen aan vakwedstrijden had ik niet willen missen. Mijn eigen klas en docenten kwamen speciaal voor mij naar de finales tijdens Skills The Finals in de RAI. Dan voel je je heel vereerd en dat hield me scherp.” Zelf heeft ze aan haar prestaties een baan overgehouden. “Ik liep al stage op onderwijscentrum Het Roessingh, cluster 3 speciaal onderwijs. Daar heb ik na mijn slagen direct een baan gekregen en breng ik mijn missie in praktijk. Daarnaast volg ik de deeltijdopleiding aan de Pabo, ik wil voor de klas staan! Samengevat is het voor mij het afgelopen jaar, met de vakwedstrijden erbij, een grote rollercoaster geweest die heel leerzaam, bijzonder en speciaal was.”
Daar is het niet bij gebleven. Natasja en Petra hebben Dorethy inmiddels gevraagd buddy te zijn voor nieuwe deelnemers aan Skills Heroes voorronden en tevens als jurylid op te treden. “Ze heeft hele goede ideeën hoe het bij onze vakwedstrijden op school anders kan. Die gaan we in de toekomst zeker gebruiken”, zeggen Natasja en Petra glimlachend, in koor.